SEOUL NATIONAL UNIVERSITY
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행정과 민주주의(Public Administration and Democracy)

  • 교과목번호: 921.707A
  • 이수학점: 3-3-0
  • 행정은 국민이 원하는 바를 파악하고 이를 실현하는 행위로 이해한다. 문제는 국민의 뜻을 어떻게 알 수 있으며, 또 파악된 국민의 뜻을 어떻게 하면 잘 달성할 수 있는가 하는 점이다. 발전국가 시절에는 국민의 뜻을 파악하는 것도 또 이를 집행하는 것도 행정부가 주도하는 것이 바람직하다고 보았다. 때문에 국가의 발전을 위해서는 행정의 발전이 요체였다. 그러나 민주정부 아래에서 공익결정과 집행의 주된 역할을 행정부가 담당할 수도 없고 또 그래서도 안 된다. 그렇다면 민주정부 하에서 행정부의 역할과 책임은 무엇인가? 정책의 결정과 이를 위한 수단의 선택, 공무원의 충원과 배치, 그리고 조직과 예산의 배분을 어떻게 하는 것이 바람직한가? 이러한 논쟁을 통해서 한국행정의 바람직한 방향을 모색하고 설계하는 것이 본 강좌의 목적이다.
    This course is designed to provide students with an understanding of the institutional, political, and normative context of public management in a democratic political system. This course introduces students to the central issues, values, and controversies facing the contemporary public manager, and seeks to enable students to appreciate, understand, and cope with the political nature and dynamics of public administration in a democratic society. The course provides students with an understanding of both the power of the administrative state and the political constraints imposed upon it. Particular emphasis will be placed on issues of accountability, equity, responsiveness, and the concept of the public interest.

지방행정연구(Local Administration Research)

  • 교과목번호: 921.728B
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 강좌는 석사과정 지방행정론의 심화 및 확산을 위한 강좌이다. 지방행정 과정 전반에 대한 심층적 분석과 아울러, 지방권력구조와 거버넌스 이론, 지방행정의 민주화, 지역사회 주민참여, 지역사회발전전략 등의 문제를 심층적으로 다룬다. 아울러 실제 지방행정사례를 적용하여 이론의 실천적 접목을 시도한다.
    This is an intensified and developed course of the Local Administration at the master level. In addition to analyses of the local administrative process, it discusses local power structure and local governance, local democracy, local community participation, strategies for local community development and so on.

조직구조연구(Research for Organizational Structure)

  • 교과목번호: 921.742
  • 이수학점: 3-3-0
  • 다양한 조직을 비교·연구하는 데 필요한 이론을 학습하는 것이 이 과목의 목적이다. 이 강의에서는 조직비교의 기준, 조직의 유형, 조직비교의 방법 등이 주제로 다루어질 것이다. 또 조직의 효과성, 상황이론 등을 다루며, 조직론 중 의사결정론과 조직심리를 제외한 분야를 다룬다. 관료제론도 주요 대상의 하나이다. 궁극적인 목적은 학생으로 하여금 조직구조를 분석할 수 있는 안목을 스스로 개발하게 하는 데 있다.
    The course will examine the theories for the comparative research of various organizations The following topics will be covered in this course: the criteria of comparative organizations; the typologies, methods and effectiveness of organizations; contingency theory; organization theory, with the exception of decision making and organization psychology; theories of bureaucracy The main objective of this course is to improve the ability to analyze organizational structure.

조직행태연구(Research for Organizational Behavior)

  • 교과목번호: 921.743
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 과목에서는 조직 속에서 인간의 동기발전에 관한 제 이론을 검토하고, 여러 가지 동기부여체제가 행정에 미치는 영향을 분석한다. 욕구이론, 기대이론, 성격유형론, 지각이론 등 인간의 동기에 관한 이론과 행정적 동기부여 체제에 관한 이론들이 깊이 검토된다.
    This course is designed to review the major theories of human motivation and to analyze the administrative effects of various motivation systems and strategies We will do an intensive evaluation of the important theories of human motivation such as needs theory, expectancy theory and theories of administrative motivation systems.

예산과정론(Theory of Budgeting Process)

  • 교과목번호: 921.746
  • 이수학점: 3-3-0
  • 예산운영은 자원의 투입, 과정, 산출 및 결과라는 분석적 측면, 예산의 편성, 심의, 집행 및 회계검사라는 정치 행정의 제도적 측면, 그리고 회계자료 및 관리정보라는 측면들의 상호작용 하에서 이루어진다. 이 과목에서는 위와 같은 상호작용 속에서 이루어지는 예산과정을 정치과정의 하위과정이라는 시각에서 파악하고 비교예산론의 관점에서 한국의 사례를 중심으로 연구하게 된다.
    Budgeting is composed of three interacting aspects: the analytical contents, such as the input, process and yield of resources; the political and administrative context, such as the preparation, authorization, execution and auditing of budget; accounting and management information system This course will deal with such aspects from the perspective of political process, with special emphasis on the case of Korea A comparative theory of budgetary processes will also be discussed.

국가행정론세미나(Seminar in the State, Civil Society, and Public Administration)

  • 교과목번호: 921.759A
  • 이수학점: 3-3-0
  • ‘국가’-시민사회 관계의 거시적 맥락에서 접근하여 한국정부론·한국행정론을 연구하는 박사과정 세미나이다. 근대 ‘국가’와 시민사회에 관한 다양한 이론들의 한국적 적실성에 대해 역사적 및 비교론적 시각에서 논의한다. ‘국가’의 형태, 기능, 기구, 자율성, 강도, 경도, 능력, 경쟁력, 실패, 흥망, ‘정부성’ 등의 관련 개념들을 다양한 추상수준에서 이해하고, 경험적 연구로 연계한다. 세미나 참여자가 선정한 세부 주제를 연구하기 위한 개인적 분석 틀의 구성을 유도한다.
    This is a doctoral seminar for learning and building theories of Korean Government and Public Administration in the context of the state-civil society relations. Discussion topics include: the theories of the modern state and civil society and their relevancies in Korea; the state forms, functions, apparatus, autonomy, strength, hardness, capability, competitiveness, rise and fall; and such post-modern concepts as ‘governmentality.’ Each student is encouraged to design research frame-works for conducting researches on his/her own specific subjects.

행정법제도론(Administrative Law and Legal Policy)

  • 교과목번호: 921.760
  • 이수학점: 3-3-0
  • 행정법과 행정제도에 대한 법정책학적 접근을 통하여 현대행정국가에 있어 법과 행정의 상호관계를 구명하고, 행정부문에서의 정책과 제도의 이론과 실제를 분석·검토한다. 행정에 관한 법과 제도의 형성과정과 실현과정을 법정책학의 다양한 방법론을 사용하여 분석함으로써 단순히 기존의 행정법과 행정제도의 구조와 내용을 파악하는 수준을 넘어서 입법수준에서 바람직한 행정법 제도를 수립·실현하기 위한 이론과 실천 양면에서의 처방적 준거들을 모색한다. 사회적 현안이 되었거나 되고 있는 주요한 행정법 제도를 대상으로 삼아 법이론 및 법정책학적 논의를 진행한다.
    This seminar course is an advanced study of major administrative institutions and their legal policy aspects This course will cover the current issues of administrative-legal institutions, such as administrative procedure, the freedom of information, participation in the administrative process, administrative remedies and the legal aspects of regulation It will also adopt a theoretical approach to the administrative- legal policy making in the course of the semester Focusing on the interrelationship between legal process and public policy, this course aims at building up the main framework of legal policy science of public administration Students are encouraged to present prescriptive standards and solutions for institution building in various administrative fields This course will not only cover legislative issues but also the problems of implementation and performance Discussions will ultimately lead to the topic of administrative law reform.

거버넌스와 공공리더십(Governance and Public Leadership)

  • 교과목번호: 921.764A
  • 이수학점: 3-3-0
  • 전통적 및 새로운 거버넌스의 의의, 이론 및 적용가능성과 그것을 구현하기 위한 공공리더십의 유형 및 함양 방법에 관해 학습한다. 국가, 시장, 시민사회공동체의 단일 영역/조직 내부 및 다(多)영역/조직간 협력에 의한 공공문제, 사회위험 및 갈등 해결의 가능성과 한계에 관해 토론한다. 공공리더들이 사용하는 전통적, 민주적, 자유방임적, 교환적, 양자론적, 상징적/이데올로기적, 변환적 리더십 등 다양한 리더십의 특성과 원천 그리고 함양 방법에 대해 학습한다. 학생 자신이 선택한 공공문제를 해결하기 위한 거버넌스 체계와 그것을 구현하기 위한 공공리더십 유형을 설계한다.
    This seminar is intended to provide the doctoral students with knowledges of the traditional and new governance systems and the public leadership styles to facilitate the systems. The participants are introduced to various leadership styles, including manipulative, symbolic or ideological, democratic, transactional, quantum, and transformational leadership, and the possibilities and limits of collaborations between the single- or multi-sector /organizations of the state, market and civil society for public problem solving, including public service provision, social risks and conflicts resolution, etc. The students are induced to design his/her own paradigms of public governance and leadership in order to solve her/his chosen public problems.

인적자원관리연구(Studies in management of Human Resources)

  • 교과목번호: 921.766A
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 과목은 국가차원의 공공 및 민간부문 인적자원을 개발하고 인사관리하는 과정과 방법을 주로 다룬다. 우선 인적자원의 개념과 범위, 인적자원개발의 의의와 과정을 검토하고 국가인적자원개발의 기능을 정치·경제·사회·문화적 발전과 연관시켜 고찰한다. 다음으로 인적자원개발을 양성·재교육, 배분, 활용과 보존의 각 단계별로 살펴보며 마지막으로 인사관리적 측면에서 모집, 선발, 배치, 근무성적 평정, 교육훈련, 승진·전보, 보수, 사기관리 등의 과제들을 다룬다.
    This subject deals with the process and methods of developing and managing national human resources at public and private sectors. It reviews the concepts, coverage, process and significance of human resource development, which has political, economic, and socio-cultural aspects. The process contains formation, distribution, utilization and preservation. Its management tasks includes recruitment, selection, placement, performance appraisal, education, promotion, transfer, compensation, and morale management.

행정이론과 철학(Theories and Philosophy of Public Administration)

  • 교과목번호: 921.769
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 과목은 행정학 연구를 시작하는 박사과정 학생들에게 행정이론의 철학적 기반과 함의를 이해하도록 하기 위한 것이다. 존재론, 인식론, 인간관, 방법론 등 행정과학의 철학적 토대와 개인주의, 다원주의, 엘리트론, 계급이론 등 국가와 사회에 대한 철학적 토대, 그리고 실용주의, 근대주의, 후기근대주의 등에 대해 학습한다. 이를 토대로 공공성, 국가성, 공익, 공공윤리, 행정책임, 행정이념, 정책가치, 정치-행정이(일)원론, (신)행정국가, 관료제, 신행정학, 신 공공관리론, 거버넌스, 포스트모던 행정이론 등 주요 행정학 개념과 패러다임들의 특성을 규명한다. 궁극적으로 수강생 스스로의 행정학 연구 틀 구성을 유도한다.
    The objective of this course is to help doctoral students to understand and apply philosophical foundations of theories of Public Administration. The participants are introduced to the ontological, epistemological, human nature and methodological assumptions of the Public Administration Science, the individualistic, pluralistic, elite and class perspectives on the state and society, and pragmatism, modernism and post-modernism, etc., and induced to apply the knowledges to illuminating the core concepts, theories and issues of Public Administration, including the publicness, stateness, public interest, public ethics, administrative accountability, policy values, politics -administration dichotomy, (neo-)administrative state, bureaucracy, New Public Administration, Public Choice, New Public Management, governance, post-modern theories of Public Administration, etc. At the end of the semester, each students is expected to propose his/her own philosophical/theoretical framework for studying Public Administration.

조직학습과 진화(Organizational Learning and Evolution)

  • 교과목번호: 921.770
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 과목은 조직적응의 관점에서 조직학습과 진화의 문제를 다루고자 한다. 주요 강의내용은 bounded rationality, risk taking behavior, teams/partners, conflicts/politics, rule-following behavior, learning, evolution(variation/ selection), ecologies of adaptation, ambiguity, decision engineering 등이다.
    This course investigates organizational learning and organizational adaptation form the perspective of organizational adaptation process and organizational routine. Main topics includes bounded rationality, risk taking behavior, teams/partners, conflicts/politics, rule-following behavior, learning, evolution (variation/selection), ecologies of adaptation, ambiguity, decision engineering, etc.

환경행정과 지속가능한 발전(Environment and Sustainable Development)

  • 교과목번호: 921.772
  • 이수학점: 3-3-0
  • 지속가능한 발전은 선진국의 전유물로 생각되어 왔으나 오히려 환경훼손이 심각한 개발도상국에 더 중요한 정책적 화두이다. 중국 양쯔강의 수질 오염을 예로 들지 않더라도 경제성장과정에서 개발도상국들은 환경보전과 경제적 발전의 조화로운 상생을 열망하고 있으나 그 결과는 반대이다. 본 세미나는 경제발전과 더불어 청정기술개발 등 혁신을 통해 환경문제에 대응할 수 있는 정부차원의 대안을 모색하고자 한다. 학생들은 수업시간을 통해 이론과 방법론적 측면에서 다양한 시각의 논문을 접하고 스스로의 학문적 정체성을 수립할 수 있는 능력을 배양한다. 학기말에 제출하는 보고서는 수업시간에 다룬 주제 중에서 선정하며, 이론적·방법론적 측면에서 저널에 게재될 수 있는 수준의 학문적 견고함을 요구한다.
    Sustainable development is often viewed a western preoccupation but many developing countries suffer from severe problems of environmental degradation. This course will examine policy responses to environmental problems caused by economic development with special attention to innovation. The course will have a strong methodological focus. Students will learn about the role of theory, the difference between positivistic and interpretative research traditions and ways to combine different methods and theories. At the end of the course they must write a paper in which they scrutinize a scientific article (or book chapter) of their own choice on the topic of eco-innovation or green development, analysing how the findings depend on the research methods and analytical framework. The paper should be in a journal article format.

시민참여연구(Citizen Participation Research)

  • 교과목번호: 921.774
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 강좌는 석사과정 시민참여론의 심화 및 확산을 위한 강좌이다. 본 강좌의 접근은 기본적으로 두 가지이다. 하나는 시민참여의 조직자 관점이며, 다른 하나는 시민참여에 대한 정책 대응자 관점이다. 시민참여를 대립되는 양 관점에서 접근함으로써 실제 정책과정에서의 시민참여의 성격규명과 대응의 효과성 제고를 기하고자 한다. 내용으로는 지방민주화와 참여, 시민참여의 조직화, 시민참여에 대한 대응방안과 평가, 실제 참여정책 사례분석 등을 포함한다.
    This is an intensified and developed course of the Citizen Participation at the master level. In dealing with the subjects basically two approaches are employed; civic organizer perspective and policymaker perspective. By applying the contradictory approaches, it purports to secure a more relevant and balanced understanding of the citizen participation in the actual policy process. Specifically, it deals with such topics as democracy and citizen participation, organization of citizen behaviors, strategies to citizen participation, evaluation of the citizen participation, analysis of the participation cases and so on.

글로벌 거버넌스와 국가발전(Global Governance and National Development)

  • 교과목번호: 921.775
  • 이수학점: 3-3-0
  • 세계화의 진전에 따라 세계적 차원에서 공공정책이 수립되고 이를 집행하는 글로벌 거버넌스 체제가 등장하고 있다. 이에 따라 공공정책의 주도자였던 국민국가의 역할과 위상에도 변화가 생기고 있다. 이 세미나는 이러한 글로벌 거버넌스에 대한 제도적, 정책적 분석을 시도하는 것을 목적으로 하며, 글로벌 거버넌스 체제가 당면하고 있는 정책과제로 개발도상국의 국가발전에 대해 논의한다. 특히 세계적 차원에서 진행되는 개발도상국의 빈곤의 퇴치와 사회발전 정책을 중심으로 글로벌 거버넌스의 적실성과 효과성에 분석한다. 이를 통해 학생들에게 개발도상국의 정책적 쟁점을 글로벌 거버넌스 시각에서 조망할 기회를 제공한다.
    As public policy is increasingly made and implemented at the global level, there has been emergence of a global governance structure. Governments of nation-state, which have been the dominant player in public policy, need to redefine their roles. This seminar will examine institutions and public policy at the global level and review the feasibility and relevance of global governance. In terms of policy area, this seminar will pay special attention to social development and poverty reduction, which have been carried out through the system of global governance. This will provide opportunity to the students to tackle policy challenges of the developing countries from the perspective of global governance.

도시공공서비스론(Urban Public Services)

  • 교과목번호: 921.776
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 강좌는 도시의 공공서비스 수요를 충족시키기 위한 도시정부의 도시공공서비스 전달활동 과정에 대한 분석과 대안 모색을 목적으로 한다. 과목내용으로는 도시화의 확산과 의미, 도시공공서비스의 성격, 공공서비스의 공급과 생산, 공공서비스 전달의 대안적 수단에 대한 비교검토, 공공서비스의 평가 등을 포함한다. 특히 공공서비스의 성과를 평가함에 있어서 능률성만 아니라, 민주성, 형평성 차원에서의 검토를 포함한다.
    This course intends to analyze the process of urban service delivery of urban governments and suggest more effective delivery alternatives. Its contents comprise the subjects such as urbanization and urban government, demands on urban public services, provision and production of services, alternative service delivery methods, evaluation of service performances etc. Efficiency, responsiveness, and equity are applied as the principal criteria in the evaluation of service provisions.

공공관리실증연구(Empirical Research on Public Management)

  • 교과목번호: 921.777
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 과목의 목표는 효과적인 공공관리에 관한 실증적 연구능력을 함양하는 것이다. 현대 정부가 정책목적을 달성하고 성과를 창출하는 데 있어서 효과적인 공공관리의 역할은 필수적이다. 이 과목의 초점은 효과적 공공관리에 영향을 미치는 요인들에 관한 경험적 지식을 탐구하는 것이다. 이 과목에서는 수강생들이 조직 및 관리에 관한 일반이론과 실증연구에 필요한 방법론적 지식을 이미 습득하고 있다고 전제하고, 국내·외 공공관리 실증연구문헌에 대한 심층적 토론과 미래 연구의제의 모색이 이루어진다.
    This course intends to build professional capacity to perform research for effective public management that is a critical determinant of performance in modern governments. Competent and proactive managers play key roles in buffering external influences and overcoming resource restraints, which often leads to high-performing public organizations. The focus of this course is on investigating empirical knowledge about the factors to determine the effectiveness of public management and the relationship between the quality of public management and the various dimensions of government performance. Courses on general theories of organization and on methodologies including quantitative analysis are prerequisite.

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