SEOUL NATIONAL UNIVERSITY
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연구방법론(Research Methodology)

  • 교과목번호: 920.701
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 과목은 행정 및 정책 연구에 있어서 기초가 되는 방법론적 연구역량의 배양과 양질의 연구를 수행할 수 있는 연구설계의 논리와 유형을 이해하는 데 목적이 있다. 이를 위해 과학적 실증연구의 논리에 대한 과학철학 논의를 소개하고, 대표적인 연구방법론으로서의 양적 접근법과 질적 접근법 간의 논쟁을 살펴봄으로써, 방법론적 다원주의와 분석적 엄격성을 이해하고자 한다. 특히 각 각의 접근법이 보유하는 논리와 절차의 상이성에도 불구하고, 그 평가기준의 공통점이 존재하고 또한 바람직함을 살펴보고자 한다. 또한 연구 설계의 중요성과 설계의 논리 구조와 방법을 소개함으로써 향 후 질적/양적 방법론 학습의 기반을 마련하고자 한다.
    The main theme of this course is to explore the theoretical foundation of research methodology for designing good policy inquiry. Especially the course attempts to bring in a lens to view various current research approaches as a continuum rather than as disjoint ones, and to emphasize the need of shared standards with diverse techniques to develop persuasive evidence. In doing so, it tries to introduce several selected themes in the philosophy of science, the debates between qualitative and quantitative research methods, and the logic of research design that are crucial in enhancing the research capability.

질적연구방법론(Qualitative Research Methods for Social Sciences)

  • 교과목번호: 920.702
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 강의는 사회과학으로서 행정학 연구에서 질적 연구방법을 활용할 수 있도록 능력을 계발하는 데 목적이 있다. 우선 이론적인 측면에서 질적 연구방법을 체계적으로 이해하고, 양적 연구방법과의 차이, 질적 연구 방법의 필요성을 탐구한다. 이에 더하여 질적 연구방법을 이용한 자료 수집 방법을 구체적으로 습득하는데, 참여관찰, 심층면접, 역사적 문헌연구방법, 민속지법, 언어분석 등을 습득한다. 아울러 현상학, 해석학, 포스트모더니즘, 비판이론 등의 이론적 계보도 학습한다.
    This course, in several levels both theoretical and methodological in purpose. The course explores main interpretative approaches such as phenomenology, heumeutics, postmodernism, and critical theory with an emphasis on public issues. In this seminar, class participants will become familiar with the issues involved in collection and analysis of data using qualitative techniques. These include research designing, in-depth interviewing, participatory observation, ethonographic methode, text analsysis and a small-N comparative analysis. As the course objective, students are supposed to understand the differences between quantitative methold and qualitative method and to be able to use, at least, one of research techniques.

특강(Topics in Public Administration and Policy)

  • 교과목번호: ★920.703
  • 이수학점: 3-3-0
  • 이 과목은 다양한 공공 이슈를 다루고자 하는 학생들을 위해 마련된 것이다. 이 과목의 목표는 학생들에게 행정학과 정책학의 다양한 이슈를 분석하는 능력을 길러주는 것이다.
    This course is offered to students who want to deal with various public issues. The objective of this course is to develop the ability to analyze various issues in public administration and public policy.

고급계량연구 1(Advanced Quantitative Study 1)

  • 교과목번호: 920.739
  • 이수학점: 3-2-2
  • 이 과목은 다양한 회귀분석 모형에 관한 기본적인 이론들을 심화 학습한다. 주요 주제로는 모형설정, 자료문제, 도구변수, 이분산성, 자기상관성, 연립방정식 모형, 패널 자료 등을 포함한다.
    In this course, we discuss the theoretical reasoning of a variety of regression models. Topics in the course include model specification, data problem, instrumental variables, heteroscedasticity, autocorrelation, simultaneous equations models, and panel data.

고급계량연구 2(Advanced Quantitative Study 2)

  • 교과목번호: 920.767
  • 이수학점: 3-2-2
  • 행정학의 연구와 행정관리에 필요한 고급통계이론의 이해와 그 응용능력의 배양에 중점을 둔다. 다루는 주요내용은 회귀분석 및 도구변수, 다변량분석, 로지스틱스분석, 분산분석, 군집분석 등이다. 학생들은 이론적 이해와 함께, 통계 패키지 활용을 통한 응용 능력도 배양하게 될 것이다.
    This course provides students with advanced knowledge and skill related to statistical methods and computer packages. It covers advanced level of multivariate analysis topics such as regression, instrumental variable, simultaneous equation model, logistic regression, analysis of variance, factor analysis, cluster analysis and so on. Students build application ability by exercising real data analysis with computer package.

대학원논문연구(Reading and Research)

  • 교과목번호: 920.803
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 과정은 논문을 준비하는 대학원생을 대상으로 하며, 개인의 연구분야에 대한 특정 주제에 대해서 지도교수의 지도아래 연구하고 토의하는 강좌이다.
    This course is offered to graduate students preparing theses. Students review and discuss special problems in research projects.

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