SEOUL NATIONAL UNIVERSITY
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공기업과 도시공공서비스(특강)

  • 교과목번호: 920.703
  • 이수학점: 3-3-0

공공정책과 갈등관리(특강)

  • 교과목번호: 920.703
  • 이수학점: 3-3-0

공기업과 도시공공 서비스(특강)

  • 교과목번호: 920.703
  • 이수학점: 3-3-0

공기업 경영전략(Public Enterprise Strategy)

  • 교과목번호: 925.505
  • 이수학점: 3-3-0
  • 경영전략이란 경영자가 기업의 비전과 목적을 설정하고 이를 달성하기 위한 수단을 설정하는 것으로, 기업의 장·단기적인 목표 달성을 위한 효율적·체계적인 전략을 수립하는 과정이다. 사기업과 공기업은 조직적 측면에서는 경영목표와 지배구조 등 다양한 면에서 큰 차이를 보이나, 장기적 관점에서는 경영자와 기업의 목적함수 일치를 통해 조직발전을 추구하는 전략을 수립한다. 따라서 본 수업에서는 이러한 전략과 관련된 제반이론들과 사례분석을 통해 효과적인 공기업 경영전략 수립 방안을 탐색한다.
    Management strategy is a process establishing systematic approach to enterprise’s vision and goal. Private and public sector are different in most aspects, but they both make a strategy for organizational development through agreement between management and enterprise's goal in the long run. Accordingly, this course tries to find a desirable management strategy through a variety of theories and case studies

공기업과 성과관리(Performance Management in Public Sector)

  • 교과목번호: 925.506
  • 이수학점: 3-3-0
  • 신공공관리론의 대두와 더불어 세계 각국의 공공분야는 급변하는 환경에 적응하고 새로운 서비스 수요에 적극적으로 대응하기 위해 다양한 노력을 경주하고 있다. 또한 공공부문의 생산성을 제고하기 위해 성과관리를 제도화하고, 끊임없는 조직혁신을 추구함으로써 비효율성을 제거하고자 한다. 본 강좌에서는 공공부문 성과관리의 이론적 논의 및 세계적 흐름을 조망하고, 분야별 생산성 측정수단과 제고방안을 검토한다. 또한 공기업·준정부기관 경영평가 및 기관장 경영실적 평가 사례분석을 통해 정책 실무에 있어 시사점을 구하고자 한다.
    Assessing the effectiveness of public programs is the answer to many issues with which public officials are struggling. It is part of the effort to improve the productivity of public programs, a strategy to strengthen the coordination of different agencies and the programs they manage. And it is a critical element in the public’s discourse with their elected officials about the role and purpose of government programs. Assessing what performance management is, what it is best at, how to make it work, and what impacts it might have are the goals of the course. Students will learn about the context of performance management. They will develop skills in measuring public programs. And they will understand its role in the broader political framework of the government.

공기업과 커뮤니케이션(Public Enterprise and Communication)

  • 교과목번호: 925.511
  • 이수학점: 3-3-0
  • 본 과목에서는 기업, 정부, 언론, 국민, 정당, 이익단체 등 사회의 각 당사자간의 관계에 있어서 커뮤니케이션의 역할을 살핀다. 최근 인터넷을 비롯한 새로운 미디어의 발전으로 인해 커뮤니케이션의 과정이 일방향에서 쌍방향으로 변화하고 채널 또한 다양해지면서 공기업의 대언론, 대정부 관계 및 기업 홍보와 커뮤니케이션 전략과 유형 또한 변화할 필요가 있다. 그러므로 정책 홍보 및 공기업 홍보, 언론관계의 특성과 전략, 언론과 정부 관계, 국민의 여론 형성 과정 등을 심도있게 고찰하여 커뮤니케이션 과정에 대한 이해를 높이는 것이 본 과목의 목표이다.
    This course focuses on the role of communication in the relationship among various stakeholders in society such as the public, government, press, public and private enterprises, and interest groups. The importance of strategic communication and proper use of diverse media is increasing, and the emergence of new media such as the Internet compounds its significance. Special topics of the course include public opinion processes, public relations, media relations, the relationship between the press and government, and media effects.

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